Dec 31 2009

Mityba

Category: Patarimai,Sveikolismop @ 11.37

menscience)

Nu ką, grįžkim prie pamėgtos temos. Ruvi gi maloniai nustebino pora straipsnių apie sveiką mitybą (pirmas, antras. Skaitom ir darom pakeitimus savo gyvenime. Užteks gi žudyt patį mylimiausią žmogų (save) 😉 O aš dar noriu pridėti keletą patarimų paimtų iš darnipora.lt straipsnelio:

  • Pirmiausia, reikia niekada nepamiršti papusryčiauti. Rekomenduojama valgyti 5 kartus per dieną ir mažomis porcijomis. Jums būtini trys sotesni valgymai ir du trys užkandžiai (obuolys, apelsinas, javainis ir kt.).
  • Valgykite ląstelienos turinčių produktų (sėlenų, kruopų, vaisių, kopūstų ir kt). Jie skrandyje sugeria skysčius, išsipučia ir suteikia sotumo.
  • Apetitą skatina gėrimai su burbuliukais, nes juose esanti angliarūgštė stimuliuoja virškinimą. Verčiau jų atsisakyti.
  • Gal vartojate per daug druskos, prieskonių, marinatų, padažų? Šie pagardai skatina apetitą ir nė nepajuntame, kaip suvalgome visą pakelį bulvių traškučių.
  • Įprastai persivalgome skanesnio ir riebesnio maisto nei sprangaus ar lieso. Riebalai sunkina virškinimą, tačiau skatina norą valgyti. Taigi vartokite jų mažiau.

Nuo savęs galiu pridėti (tiek teorinius tiek empirinius praktinius pastebėjimus):

  • Rytais stenkitės valgyti tik grūdinius patiekalus. Jokių baltymų (kiaušiniai, pieno produktai). Geriausia košės su daržovėmis arba vaisiais.
  • Jeigu pavyksta sureguliuoti mitybą taip, kad pavyktų valgyti 5-7 kartus per dieną, per pietus valgykite tik vieną patiekalą.
  • Renkantis maistą negailėkit pinigų ir stenkitės pirkti maistą kuo kokybiškesnį. Geriau išleisti daugiau pinigų maistui, nei ateityje gydymams 🙂
  • Jei norite ko nors skanaus, bet nelabai sveiko geriau vėl gi linkti prie natūralių produktų (jei pienas tai natūralus arba 3.5proc.). Geriau mažiau, bet natūralaus maisto nei maukti litrais beriebius surogatus kurie dar klausimas ar nekenkia labiau nei natūralūs (riebūs) variantai.
  • Neapgaudinėkim savęs tikėdami užrašais “zero fat” ir pan. Negalvokit, kad pakelyje čipsų ar kitokio šlamšto ant kurio parašyta “0 riebalų” arba “0 kalorijų” iš tiesų nieko nėra.
  • Pakanka kurį laiką maitintis sveikai užuot “skaniai”, kad ilgainiui tas “skanus” maistas tampa nebeskanus, nes organizmas jo pradeda netoleruoti po to kai pripratini jį prie normalaus maisto.
  • Maisto kokybė tai kaip kuro kokybė automobiliui. Valgysi šlamštą tai ir “važiuosi” atitinkamai 🙂
  • Pagal mitybos piramidę dienos racioną turi sudaryti:
    • Neriebūs ir nesaldūs duonos, grūdų, kruopų gaminiai (6-11 porcijų). Vieną porciją sudaro: 1 riekutė duonos, 1/2 stiklinės makaronų, ryžių, dribsnių ar kitos košės.
    • Daržovių reikia 3 – 5 porcijų per dieną. Vieną porciją sudaro: 3/4 stiklinės daržovių sulčių, 1/2 stiklinės šviežių, 1/2 stiklinės virtų , 1 stiklinė šviežių lapinių daržovių, viena vidutinio dydžio bulvė.
    • Vaisių – 2 – 4 porcijas. Viena vaisių porcija – tai vienas vidutinio dydžio vaisius (obuolys ar apelsinas); 1/2 puoduko susmulkintų vaisių arba uogų; 3/4 puoduko grynų vaisių sulčių; 1/4 kg džiovintų vaisių.
    • Pieno produktų – 2 – 3 porcijas. Vieną porciją sudaro: vienas puodelis pieno, jogurto ar 60 gr fermentinio sūrio.
    • Mėsos, ankštinių, kiaušinių, riešutų – 2 – 3 porcijas. Vieną porciją sudaro: 60-100 gr liesos mėsos; 60-100 gr vištienos ar žuvies; vienas kiaušinis; 1/2 stiklinės virtų pupelių; 2 šaukštai žemės riešutų.
    • Aliejus, kremas, sviestas, margarinas, cukrus, saldūs gėrimai ir desertas, saldainiai. Šiems produktams nėra rekomenduojamų porcijų per dieną, nes juos reikia valgyti labai mažais kiekiais.
  • Alkoholis. Labai riebus produktas ir visiškai nesveikas organizmui. Žinau kartais norisi alaus stiklinės ar vyno taurės vien dėl skonio (kitos priežastys nėra sveikos – ypač tokios kaip “atsipalaiduoti”). Galima ir netgi reikia, nes toks kiekis – sveikas. Bet ne daugiau. Ir ne kasdien 🙂 Kartą į savaitę taurė vyno ar bokaliukas alaus nepakenks, o daugiau tikrai nereikia.
  • Suderintas ir įvairus maistas padeda palaikyti gražias formas (kas labai aktualu šiais laikais) ir sveikai veikia organizmą. Pamirškit dietas. Maitinkitės teisingai ir nereikės nei dietų nei sporto (nors sportas irgi reikalingas sveikam organizmui, netgi būtinas).

Plačiau galima pasiskaityti čia. Ten dar apačioje straipsnio yra nemažai nuorodų į sveiką mitybą ir gyvenseną.

Klauskit – atsakysiu. Patarkit – pridėsiu. Ginčykitės – padiskutuosim 🙂

Buk socialus, pasidalink!
Patiko? Prenumeruok RSS!

4 Responses to “Mityba”

  1. ruvi says:

    Dėkui už patarimus, mop. Gal ir gėda man tokių dalykų klausti.. juk jei esu sąmoningas žmogus, tai jau savaime turi motyvuoti tai, kas yra tikslinga..? Gal kartais užgožia tai, kas mane labiau traukia – skaitymas, mokymasis.. Savidrausmė – teisūs rytiečiai – labai svarbi ir labai sunkiai išvystoma savybė 😉 ..
    O į savo "kompleksą" įtraukiau kvėpavimo pratimus, "penkis tibetiečius", ir vis keičiu tempimo pratimua, na, dar turiu keletą treniruoklių 🙂 . Šiaip smagiausias man "pratimas" – ilgi pasivaikščiojimai. Berods, pas Amosovą skaičiau, kad tai vienas iš universaliausių pratimų žmogui, kai "pajungti" visi kūno raumenys?
    Ir.. ne į temą, bet labai į temą:
    🙂 Sveikinu tave su Naujaisiais, mop!!! Laimingų, sėkmingų ir kūrybingų tau metų 🙂 ! Ačiū tau už geranoriškumą ir puikias idėjas! 🙂

    • mop says:

      Na visų pirmą manau gėda tai būtent yra nesąmoningumo įrodymas 🙂 Taigi neturi būti gėda, ypač kažko klausti 🙂 Na va, labiausiai patinka vaikščioti vadinasi reikia kuo daugiau vaikščioti 😉 Išsikelk tikslus pvz "šiandien nueisiu tiek, kitą kartą toliau" 🙂 Galima tobulinti kvėpavimo pratimus, tempimo pratimus. Kad kiekviena treniruotė taptų iššūkis – tai motyvuoja 🙂

      Dėkui už sveikinimus 🙂 Ir tave su Naujaisiais, Ruvi 😉 Savidisciplinuotų, tikslingų ir produktyvių metų 😉 Ir tau ačiū už tave pačią ir tavo mintis 😉

  2. ruvi says:

    mop, kaip ačiū už tavo patarimus! Tiek daug painiavos žmonių mitybos įpročiuose, kad informacijos šia tema niekada ne per daug.. Labai tau dėkui, kad pasidalinai.
    Turėčiau tau klausimą dėl sporto – supratau, kad turi šioje srityje daug žinių – kaip manai, kaip nusistatyti žmogui optimalų fizinį krūvį? Visi žinome, kad esame skirtingi, skaičiau specialistų nuomones, kad ir fizinis krūvis turi būti individualus. Tarkim, mano vyras – gimęs sportui – jam tai tiesiog kasdieninis poreikis. Aš.. atvirai pasakius, sunkiai save tam motyvuoju. Turiu savo sistemą ir ją atlieku, bet.. be ugnelės. Tiesiog žinau, kad reikia, todėl ir sportuoju.. Gal būt, yra būdų save motyvuoti? O gal mano pasirinktas krūvis man netinka? Ką patartum? 🙂

    • mop says:

      Na svarbu, kad bent jau nemeti dėl motyvacijos stokos 🙂 Aš ne vieną kartą gyvenime pradėdavau sportuoti ir mesdavau, nes arba nepamatydavau rezultatų pakankamai greitai arba greitai nusibosdavo 🙂 Dabar gi mane motyvuoja vienas dalykas – tikslas 🙂 Žinau ko noriu pasiekti sportuodamas. Tai ilgalaikė motyvacija. O per kiekvieną treniruotę mane motyvuoja noras išdirbti techniką iki tobulybės. T.y. daryti pratimus taip, kad jie duotų naudos ir būtų daromi efektyviai, taisyklingai ir saugiai 🙂 Nors jau sportuoju antrus metus, vis dar atrandu juokingai paprastų niuansų kurių iki šiol nepastebėdavau 🙂 Tiesiog kas kartą darydamas pratimą darau jį tarsi pirmą kartą, stebiu kiekvieną judesį. Sudedu visą save į tai. Taigi kiekvienos treniruotės tikslas – išspausti iš jos maximumą, tai tampa tarsi gyvenimu tom dviem valandom. Klausimas tau – ką tu sportuoji ir kodėl sportuoji būtent tai? 🙂

      Išvada: mane motyvuoja ilgalaikis tikslas ir tikslas kiekvienai treniruotei "šį kartą pabandysiu padaryti daugiau, taisyklingiau, efektyviau".

Palik komentarą